museum dag

2 juli 2012 - New York City, Verenigde Staten

Vandaag stonden er 2 musea op het programma. The museum of Modern arts & the museum of natural history.

Eerst op weg naar the museum of modern arts. Dit zou een hoogtepuntje qua museums moeten zijn. Het begon goed op de eerste verdieping. Een interesante ruimte vol met wereldkaarten waar ieder land bestond uit een gedeelte van de eigen vlag. Een leuk en interesante ruimte. Hierna werden de meningen verdeeld.

Eerst Kim's mening over dit museum:

Tijdverspilling. Het bankje zat lekker. De makers van deze kunstwerken zijn rijp voor de psychiator. Ok er waren wel wat leuke werken. Maar die zijn wel op 1 hand te tellen. Ok misschien wel 2.

Nu Gert's mening:

Ik vergelijk dit museum maar met muziek. Je hebt veel stromingen net als in de kunst. Neem van iedere muziekstroming een paar obscure nummertjes die gekoesterd worden door mensen die naar een bepaald genre luister, gooi dit allemaal bij mekaar en je hebt dit museum. In het museum zit geen logica. Er zijn een paar exposities die iets met elkaar te maken hebben. Er is af en toe een klein kamertje van 1 kunstenaar, maar vooral is het een mix van kunstenaars die een onderwerp hebben of eenzelfde werkwijze. Een zaal vol tekeningen en schilderijen van misvormde mensen, daarna een zaal waar alles alleen met letters is bekleed. Een schoen in de muur. Een muur vol leegte, een schilderij met veel kleur. Logica is ver te zoeken, niet alles even interesant, maar mocht je houden van aparte voorwerpen, schilderijen, beelden, etc dan is dit een leuk museum.

Na dit museum gingen we op weg naar het museum of natural history. Fossielen, meteorieten, opgezette dieren. Lijkt interesant? Is het niet. Het voelt net alsof je verdwaald bent in een biologie lokaal, waar toevallig 10 basisscholen net hun schoolreisje houden. Opgezette dieren zijn er niet. Het is allemaal nep en namaak. Leuk neergezet wat informatie erbij en minstens 5 kinderen die persee het glas aan moeten raken.  Op naar de volgende ruimte. De edelstenen. Ow een glazen bak met stenen erin. Dit is de ideale plek om even op te gaan liggen.

Op naar de fossielen, want hier waren er veel van, de grootste collectie op Aarde hadden we ergens gelezen. Weinig interesante dino's te vinden. Veel krijsende kinderen. Opgezette beesten die 3 kwart missen en de rest erbij getekend is. Wat viel dit tegen zeg. Enige voordeel. Meer tijd in central park.

Er is niets zo rustgevend als een wandeling in het park. Maar we moeten niet vergeten dat er af en toe ook nog wel eens een Amerikaan voorbij komt. Hoe zorg je ervoor dat je kinderen een schildpad kunnen zien? Juist: Heel hard schreeuwen dat er een schildpad is en daarna met je roeiboot keihard tegen de stenen opvaren waar de schildpadden liggen.

Buiten dat was central park heel leuk, mochten we de komen we er zeker nog eens terug. Rolschaatsende dansende mensen. Muziek, dans, sport alles gebeurt naast elkaar en niemaand is gehaast. Mensen die aan het zonnen zijn, hond aan het uitlaten of gewoon een stukje aan het lopen. Wil je een rustig gedeelte van het park of een druk gedeelte allemaal in de buurt. Roeien op wat water liggen op een steen. Zoveel te doen en dat midden in de stad.

Na weer een dag lang gelopen te hebben zijn we goed vroeg naar ons hotel terug gegaan. Morgen ochtend vroeg richting het vrijheidsbeeld en hierna alles rondom times square bezoeken. Wij zijn nu al blij dat we bijna een week hebben om new york te bezoeken. Zoveel te doen en zoveel te zien.

We proberen ook wat foto's te plaatsen. Die staan allemaal ergens onder het kopje foto. We zoeken ze uit op miniaturen, dus er kan af en toe een onscherpe of vreemde foto opstaan. We zijn gewoon te moe om alle foto's uit te zoeken en als we niet moe zijn, dan zitten we liever in de stad. Mochten er verder in de tekst taalfouten zitten, vergeef ons dat dan. Wij zijn moe en typen meestal op ons mobieltje waarop we niet terug kunnen lezen.

Kim en Gert

1. Karin van Dijk:
    2 juli 2012
    Wat fijn dat jullie het leuk vinden daar, en inderdaad goed dat je langer dan een paar dagen blijft. Het is zo'n grote stad met alles erop en eraan. En over die spelfouten....Who cares....Je bent op vakantie, niet op school..!!
  2. Emmo:
    2 juli 2012
    Wat een belevenissen, ben lichtelijk jalours en dan al die culturele uitjes lijkt me toch wel vermoeiend. ......maar ook interresant. geniet ervan! it's maybe only once in a lifetime